سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

 رئیس جمهور در مراسم تحلیف عهد می‌بندد تا قانون اساسی را اجرا کند و از آن سو از هوا و هوس نفسانی و خواهش‌های شخصی پرهیز کرده و به آن‌ها در ادای وظیفه مدخلیت، به هیچ عنوان ندهد.

سالاری

به گزارش همشهری آنلاین، موضوع تحلیف یکی از اساسی‌ترین مراحل فرایند انتخابات ریاست جمهوری در ایران است که در اصل 121 قانون اساسی نیز به آن اشاره رفته است. اما در حقیقت اهمیت و حساسیت این مراسم در چیست؟ برای پاسخ به این سؤال با عثمان سالاری عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

فرق تنفیذ و تحلیف

سالاری در ابتدا گفت: در روند انتخابات ریاست جمهوری در ایران ما شاهد دو مرحله با نام‌های «تنفیذ» و «تحلیف» هستیم. مراسم تنفیذ در اصل برای زمانی است که مقبولیت مردمی شخص منتخب که به عنوان رئیس‌جمهور کشور انتخاب شده است به وسیله رهبری کشور مشروعیت پیدا می‌کند و به منصه تحقق و عینیت می‌رسد. اما مرحله بعدی که تحلیف باشد، همانطور که از ظاهر آن پیداست، در این راستا قرار می‌گیرد تا شخص منتخب مردم در برابر قرآن سوگند یاد کند. در اصل رئیس جمهور سوگند یاد می‌کند تا بنا به قانون اساسی کشور ما، که منبعث و منشعب از اراده و خواست عمومی کشور بوده و درون خود آموزه‌های ایمانی و اندیشه‌های قرآنی را جا داده است عمل کرده و آن را به عنوان سرلوحه اصلی خود در مسیر کارش قرار دهد.

قسم برای ادای قانون اساسی کشور

وی افزود: رئیس جمهور در مراسم تحلیف عهد می‌بندد تا قانون اساسی را اجرا کند و از آن سو از هوا و هوس نفسانی و خواهش‌های شخصی پرهیز کرده و به آن‌ها در ادای وظیفه ، مدخلیت به هیچ عنوان ندهد. به هرحال موضوع مهم این است هر مسئولی در هر سطح منزلتی که هست باید برابری حقوقی را در نظر بگیرد و بی‌طرف باشد تا با اعتنا و التفات به این مسائل در هر جایی که هست منشأ خیر و برکت برای عموم مردم و جامعه باشد.

اهمیت تحلیف

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت تحلیف گفت: اساساً مراسم تحلیف در سایر کشورهای جهان نیز به شکل های مختلف مد نظر خودشان ساری و جاری است و رئیس دولت به جهت عمل به قانون اساسی سوگند یاد می‌کند. اما نکته‌ای که در تحلیف ایرانی وجود دارد آن است که بنا به اصل 113 قانون اساسی، رئیس جمهور ایران بعد از مقام رهبری کشور عالی‌ترین مقام حکوکتی و اجرایی کشور است. اینکه در مراسم تحلیف ریاست جمهوری مقامات مختلف داخلی و خارجی حضور پیدا می‌کنند، از قضا نشان دهنده اهمیت آن و عدم تشریفاتی بودنش است.

قسم به عملی کردن وعده‌ها

سالاری اشاره داشت: دعوت از برخی مقامات سایر کشورها و حضور جدی‌ترین مسئولین نظام جمهوری اسلامی در مراسم تحلیف حکایت از آن دارد که رئیس جمهور می‌خواهد بیان داشته باشد که تمام آنچه که از برنامه‌ها و اهداف و اولویت‌هایش بیان کرده است از این لحظه به بعد پیگیری می‌کند تا در دولت او جامه عمل بر وعده‌ها و پیمان‌ها پوشیده شود. از این جهت است که رئیس جمهور در پیشگاه قرآن، به عنوان کتاب سعادت و هدایت ما مسلمانان سوگند یاد می‌کند.

کد خبر 870233

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha